Er zijn producten en interventies ontwikkeld voor begeleiders, aanstaande en beginnende leraren om spanningen in beeld te brengen en ermee te leren omgaan. Ze zijn verzameld in een Toolbox Professionele identiteitsspanningen die bestaat uit een handzame handreiking, een website-verwijzing en 4 setjes van 14 spanningskaarten met werkwijzekaart, waarmee u in uw eigen onderwijspraktijk direct aan de slag kunt!
Begeleiders, aanstaande en beginnende leraren in de werkplekleeromgeving kunnen deze producten gebruiken bij het in beeld brengen van de professionele identiteitsspanningen op de werkplek en het leren ermee om te gaan.
Binnen het project ‘Persoonlijk meesterschap op de werkplek’ van het Center of Expertise Persoonlijk meesterschap (CEPM) onderzochten drie lerarenopleidingen (Kempel, CHE en Iselinge Hogeschool) welke professionele identiteitsspanningen op de werkplek worden ervaren door aanstaande en beginnende leraren en is ervaring opgedaan om hen hiermee te leren omgaan.
De Toolbox Professionele identiteitsspanningen is een opbrengst van een jaar opgedane ervaringen met in totaal 252 aanstaande en beginnende leraren en hun begeleiders.
In een masterclass willen we u deelgenoot maken van deze ervaringen en geven we informatie hoe u de materialen uit de Toolbox betekenisvol kunt inzetten in uw eigen onderwijspraktijk. Begeleiders, aanstaande en beginnende leraren in de werkplekleeromgeving kunnen deze materialen gebruiken bij het in beeld brengen van de professionele identiteitsspanningen op de werkplek en het leren ermee om te gaan.
De Toolbox Professionele identiteitsspanningen bevat:
- een handzame handreiking
- 4 setjes van 14 spanningskaarten met werkwijzekaart (door op onderstaande afbeelding te klikken leest u spanningskaart 2)
- websiteverwijzing met alle digitale materialen waaronder een vragenlijst spanningen, 14 spanningskaarten, voorbeelden van ervaren spanningen op de werkplek, voorbeelden van plannen van aanpak en evaluatie, evaluatieve vragenlijst, interviewguide, begeleidingssuggesties en theorie.
In onderstaande afbeelding zijn voorbeelden beschreven op welke wijze aanstaande en beginnende leraren spanning 2 concreet ervaren op hun werkplek.