Door: Frank Coenders, mei 2022
Klimaten (voorbeeld van technologie voor engagement)
Een leerkracht van groep 8 heeft een Padlet samengesteld met foto’s, websites en live beelden rondom het thema klimaten. Er is van alles te zien van de poolgebieden tot de tropen en van landklimaat tot zeeklimaat. Alles is in de Padlet netjes in kolommen ingedeeld. De leerlingen krijgen in tweetallen onderzoeksvragen mee die de les daarvoor zijn samengesteld door de hele klas. De leraar heeft ze gerubriceerd en er nog vragen aan toegevoegd. De onderzoeksvragen worden beantwoord in de app Seesaw. Daar kunnen de leerlingen schrijven, plaatjes toevoegen en door middel van audio commentaar geven.
Het doel van de les is dat de leerlingen concrete beelden krijgen bij de verschillende klimaten en door onderzoek en overleg komen tot een aantal kenmerken bij ieder klimaat.
-
Jazeker. De opdracht en de technologie nodigt uit om actief en samen aan de slag te gaan. De onderzoeksvragen zijn richtinggevend, de bronnen binnen bereik en de verwerking is actief doordat er moet worden geschreven, getekend, plaatjes toevoegen en audio fragmenten opnemen. Binnen Seesaw is het resultaat echt het resultaat van het tweetal dat er aan heeft gewerkt.
Breuken (voorbeeld van technologie voor enhancement)
Een leerkracht in groep 7 gaat aan de slag met het gelijknamig maken van breuken. Hij geeft de leerlingen de opdracht om in tweetallen een screencast te maken waarbij de leerlingen minimaal vijf voorbeelden geven van hoe zij breuken gelijknamig maken. De leerlingen moeten tekenen, schijven en hun tekening toelichten door middel van het inspreken van een voice-over.
Het doel van de les is dat leerlingen laten zien en horen dat ze het gelijknamig maken van breuken begrijpen en kunnen illustreren aan de hand van concrete voorbeelden.
In gesprek met een schrijver (voorbeeld van technologie voor extension)
Een leerkracht van groep 8 gaat tijdens de Kinderboekenweek aan de slag met het schrijven van verhalen. Om deze opdracht extra betekenisvol te maken heeft de leerkracht een gesprek geregeld met Jacques Vriens. Hij wil graag dat de leerlingen het boek ‘Tien torens diep’, een boek over vriendschap lezen. Er worden ook delen uit het boek voorgelezen in de klas. De leerlingen bereiden het gesprek voor en formuleren samen vragen over het boek en over het schrijven van verhalen. De ontmoeting met Jacques Vriens gebeurt in Google Meet. Het digibord, een webcam en een microfoon worden daarbij ingezet.
Het doel van de les is dat de leerlingen echt in gesprek gaan met een echte auteur. Een deel van het gesprek gaat over het gelezen boek (Tien torens diep) en een deel over het schrijven van verhalen.