De app Leren met Aandacht biedt de mogelijkheid om aan de hand van vijf levensvragen - Durf jij te luisteren naar jezelf? Heb jij oog voor de ander? Durf jij je eigen weg te gaan? Heb jij respect voor de natuur? Zou je met minder kunnen? – zicht te krijgen op de ontwikkeling van ‘wie jij bent’ (persoonlijke identiteit) en ‘wie jij wilt zijn’ in de context van het beroep (professionele identiteit). De app vraagt je jouw ‘rugzak’ met beelden en ervaringen (in de vorm van ‘kaarten’) die jou raken, te vullen. Een ‘rugzak’ die steeds meer laat zien waar jij voor staat, leidend naar persoonlijk meesterschap.
De volgende afbeeldingen geven een beeld van ‘kaarten’ die in de app te zien zijn:
Elk van de bovenstaande afbeeldingen laten een levensvraag zien waar respectievelijk een quote, filmpje, foto of tekst aan verbonden is. Het zijn overigens niet alleen studenten die gebruik maken van de app. Ook docenten laten zien wie zij zijn en waar zij voor staan.
Als je een ‘kaart’ toevoegt aan je persoonlijk profiel, heb je altijd de keuze of je deze geheel voor jezelf wilt houden, wilt delen met alleen vrienden, of wilt delen met iedereen die de beschikking heeft over de app. Met de keuze om het te delen bestaat de mogelijkheid dat er reacties/ feedback op komt. Deze (sociale) interactie heeft tot doel de persoonlijke betekenisverlening te verdiepen.
De app wordt ook ingezet bij een traject met beginnende leerkrachten die (nog) in de vervangerspool van twee grotere schoolbesturen zitten. Het idee hierachter is dat juist ook zij zich nog volop richten op de ontwikkeling van hun professionele identiteit. Het is de professionele identiteit van waaruit je sturing geeft aan je eigen ontwikkeling en met veerkracht kunt reageren op de continue veranderingen van de context, waarmee deze doelgroep te maken heeft. Weten wie je bent en waar je voor staat en dit ook laten zien, maakt dat je succesvoller bent in de uitvoering van je taak als invaller en dat je meer/eerder kans maakt op een aanstelling, omdat je nu eenmaal zichtbaarder bent.