De Radiant lerarenopleidingen hebben een gezamenlijke onderzoekprogrammering vastgesteld. Deze agenda heeft als verbindend thema Persoonlijk Meesterschap en wordt uitgewerkt in drie zichtlijnen:1. Toekomstgericht onderwijs2. De socialiserende en persoonsvormende functie van het onderwijs3. Diversiteit en handelen
De wisselwerking tussen de steeds veranderende maatschappij en onderwijsontwikkeling onder de loep.
Wat zijn succesfactoren bij het vormgeven en faciliteren van netwerkleren op pabo's? Vier pabo's en het Welten-instituut doen drie jaar lang onderzoek naar 'Student welfare through involvement and networked learning in primary teacher training'.
Voor het onderwijs worden drie kernopgaven onderscheiden: kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming (Biesta, 2012, 2014). In deze zichtlijn besteden we vooral aandacht aan de socialiserende en persoonsvormende functie van het onderwijs.
Een leraar kan gebruik maken van jeugdliteratuur bij het stimuleren van socialisatie en persoonsvorming.
Hoe kun je verbinding leggen met de kinderen in de klas en hen uitdagen zich te verbinden met de wereld waarin zij leven? In verschillende deelprojecten onderzoeken wij pedagogisch responsief handelen van leraren in een context van diversiteit.
Het doel van dit praktijkgerichte onderzoek is de ontwikkeling van een gespreksmodel voor leerkrachten dat gebruikt kan worden na een sterfgeval of ingrijpende gebeurtenis in de klas en lesmateriaal voor de pabo.